Děti ze Strašic absolvovaly nabitý program s VLS

120 dětí z podbrdských Strašic si během pěti programů v posledních týdnech před prázdninami užilo lesní pedagogiku s Vojenskými lesy a statky.

Nejprve s lesní pedagožkou divize VLS v Hořovicích Petrou Večeřovou vyrazili poslední květnové úterý prvňáci k Tisému rybníku. Na stezce na ně čekala schováno spousta zvířátek. Za jejich nalezení a správné určení, o koho se jedná, dostávali školáci razítko. Následně děti hledaly stopy zvěře. „Žáci si mohli na konci stezky prohlédnout jelení paroh a po svačině poznávali hlasové projevy různých zvířat. Na konci jsme vyhlásili vítěze výtvarné soutěže na téma Zvířátka v lese,“ popsala Petra Večeřová.

Na poznávací stezku kolem Tisého pak v polovině června vyrazili také jejich kolegové ze čtvrté třídy. Za mírně deštivého rána na ně čekala opět naučná stezka se skrytými obrázky, tentokrát však s těžšími úkoly. Žáky neminul výklad o tom, co škodí lesu a vyzkoušeli si stezku poslepu i hmatové poznávačky. „S dětmi jsme si zahráli několik her, například na lýkožrouta, a jako bonus je čekalo opékání buřtů na ohni,“ dodala lesní pedagožka brdské divize.

O den později čekala dlouhá poznávací stezka také druháky. Když našli a správně určili ukrytá zvířátka, dorazili k oplocence, kde lesní dělnice ožínaly prostor. „Vysvětlili jsme si, co a proč dělají, proč se staví oplocenky a také co je to lesní školka. Před svačinou si děti ještě mohly osahat a potěžkat jelení paroh,“ uvedla Petra Večeřová.

Na děti pak čekala hmatová poznávačka, na dalším stanovišti informace o kůrovci s ukázkou kůry s požerkem.

Strašickým třeťákům o den později sice počasí nepřálo, i tak si ale ve třídě vytvořili program o stromech. Děti nejdříve vyjmenovaly stromy, které znají, a zkusily je správně zařadit, zda patří mezi jehličnany nebo listnáče. Žáci si vylosovali každý kartičku s dřevinou, jejím plodem či větvičkou, a měli podle ní vytvořit správnou skupinu, která „k sobě patří.“

„Řekli jsme si rozdíl mezi lesní školkou a oplocenkou, vysvětlili si, kde se berou sazeničky a k čemu oplocenky slouží. Děti se dozvěděly, na jaké škůdce lze v lese narazit. Následovala poznávačka, která obsahovala různé druhy brouků savců a bylin,“ doplnila Petra Večeřová.

Závěr patřil opět vyhlášení vítěze výtvarné soutěže.

Poslední den pro strašické děti patřil páťákům, kteří opět vyrazili k Tisému rybníku za poznávací stezkou plnou aktivit. Na úvod si složili kloboučky, následoval výklad o vodním ptactvu a poznávačka. Od páťáků se během ní již očekávalo, že podle obrázků správně určí rodové i druhové jméno.

U oplocenky pak na ně čekaly informace o tom, co je v ní zasazené, jaký je rozdíl mezi sazenicí a semenáčkem a děti si prohlédly semenáčky našich základních dřevin. Dozvěděly se také, proti jakým škůdcům se oplocenky staví a zahráli hru „na klíště.“

Žáci si následně vyzkoušeli orientaci podle hmatu a poznávaly druhy stromů. Při výkladu o lýkožroutovi si pak prohlédli nejen požerek, ale i samotný exemplář brouka.

Po několika hrách děti zamířily zpět do školy, kde si následující den při vyhodnocení povídaly s Petrou Večeřovou také o prevenci proti klíšťatům. A čekalo na ně také vyhodnocení výtvarné soutěže.