Děti z Lipníku už mají také „svůj kousek lesa“
20. 5. 2016
Druhý květnový týden patřil lesům a lesní pedagogice i na Doupově. Od 9. do 13. května připravili kolegové z karlovarské divize VLS hned čtyři akce.
Na Bukovinu zamířili žáci ze Základní školy praktické a základní školy speciální v Ostrově. Lesní pedagogikou už protřelí čtvrťáci vyrazili na obchůzku s lesním Davidem Jánoškem z lesní správy Valeč, aby se tentokrát dozvěděli, co je to obnova lesa a jak probíhá. Děti ze speciální třídy zatím naplno využily zázemí při srubu VLS. Pomocí pohybových aktivit, hledaní v porostu a tvoření zjišťovaly, jak roste les.
Valečská mateřská školka vyrazila do lesa na Bukovině ve středu 11. května. Školka ve Valči sídlí od lesní správy VLS, co by předškolák kamenem dohodil a tak i přes nízký věk účastníků nebylo těžké dětem vysvětlit, proč a jak pomáhají lesníci lesu růst. Zkoumali přirozené zmlazení smrku a javoru, okousané a uschlé semenáčky. Našli strom určený ke sběru semen a s nadšením si pak zahráli na sběrače semen i na veverky, které se o semínka také zajímají.
Čtvrtek 12. května patřil výsadbě. Lesní správa Dolní Lomnice zorganizovala pro žáky deváté a sedmé třídy Základní školy Kyselka výsadbu lesa. Třiadvacet pracantů se kromě toho, jak se provádí jamková a štěrbinová sadba, kterým se věnovali několik hodin, dozvědělo o dalších způsobech výsadby, rozdílu mezi semenáčkem a sazenicí, o tom, co může vysazenou kulturu ohrozit, a jak ji lze chránit. Probrali klikoroha borového, vyžínání buřeně i okus zvěře.
„Žáci přijeli dokonale utahaní, ale spokojení, samé kladné ohlasy. Bude-li ještě možnost opakování akce, rozhodně dejte vědět,“ psala v poděkování Jana Vlková, ředitelka školy.
Týden s obnovou lesa završil program pro školní družinu ZŠ Svahová - základní školy praktické a speciální v Karlových Varech. Lze doslova říci, že příběh o obnově lesa padl na úrodnou půdu. Zdejší žáci totiž v únoru tohoto roku absolvovali hodiny s lesní pedagogikou „Pozvánka do lesa“, v březnu se potom zúčastnili vycházky s lesníky a tak celé odpoledne s obnovou lesa hltaly velkými doušky. Zopakovali si, co ví o semenech a růstu lesa z vycházek, zahrály si hry, které si v lese oblíbily, úspěšně poznávaly semenáčky a nakonec se tělocvična proměnila v paseku, děti v sazenice a postupně proběhla výsadba dvojsadbou i následné ošetřování kultury. Děti se chichotaly, když je lesní pedagožka chytila za hlavu a kontrolovala, zda jsou dobře zasazené, i když jim stříkala kotníky proti klikorohovi. Trpělivě odstály vyžínání od starších spolužáků a užívali si rejdění ve vlasech při nátěru proti okusu.
„Že děti spolupracovaly až s překvapivým nadšením, se shodly všechny přítomné pedagožky a asistentky. Jejich zájem a zápal pro aktivity bylo pravdu výjimečný. Lze se domnívat, že to svědčí o přínosu systematické práce s kolektivy v lesní pedagogice. Program byl krásnou tečkou nebo spíše čárkou za Týdnem lesů 2016,“ hodnotila akci lesní pedagožka Jana Hynková.
Aktivity spojené s tématem obnovy lesa budou totiž probíhat v průběhu celého května. Celkem se do lesní pedagogiky karlovarské divize Vojenských lesů a statků v týdnu od 9. do 13. května zapojilo 101 dětí a 13 pedagogických pracovníků v roli doprovodů, pomocníků a spoluhráčů.
Týdny lesů se v ČR konají od roku 2008, kdy pořádání osvětových akcí pro veřejnost odstartoval Evropský týden lesů (European ForestWeek). V rámci Týdne lesů se lesníci snaží zvyšovat zájem veřejnosti o trvale udržitelné lesní hospodaření, práci lesníků, o dřevo jako obnovitelnou surovinu a další související oblasti. Týdny lesů v České republice vyhlašuje a jejich zaměření připravuje pracovní skupina zabývající se lesní pedagogikou v ČR.